Sunt des intrebat de catre clienti si pasionati despre intretinerea corespunzatoare in ceea ce priveste detailingul. “Cat de des ar trebui sa spal masina? Trebuie sa ceruiesc de fiecare data cand spal? Trebuie sa decontaminez inainte de ceruire?” etc. In acest articol, voi lista programe de intretinere a vopselei pe care le recomand clientilor, impreuna cu motivele aferente recomandarilor mele. Este de asemenea ceva ce aplic si masinilor mele personale.
In primul rand, fara a face referire la produse, tehnici etc, iata o lista de servicii de baza care formeaza impreuna un adevarat tratament de intretinere in cadrul departamentului de detailing. Am adaugat, de asemenea, propria mea scurta descriere a fiecarui serviciu.
•Spalarea (consider ca spalarea unei masini include spalarea si uscarea vopselei, curatarea usoara a rotilor, curatarea si aplicarea de dressing anvelopelor, curatarea/polisharea usoara a tevii de esapament, stergerea usilor, portbagajului, capotei si compartimentului motorului)
•Spalarea & Ceruirea (spalarea se face asa cum am descris mai sus, impreuna cu un sealant sau o ceara aplicata vopselei, rotilor etc, ca un ultim pas)
•Spalarea, Decontaminarea & Sealing (o decontaminare cu argila inainte de sealing)
•Spalarea, Decontaminarea, Polish & Sealing (vopseaua este polishata dupa decontaminarea cu argila si inainte de sealing)
•Detailing Interior (aspirare, curatarea geamurilor, stergerea pielii, vinilinului, tapiteriei, plasticelor, etc)
Aceasta lista acopera aproximativ toate serviciile. Stim cu totii ca exista multiple variatii ale serviciilor prezentate mai sus, insa, pentru binele articolului, le mentin cat mai simple posibil.
Programe de intretinere:
In primul rand, haideti sa vorbim despre importanta fiecaruia dintre serviciile de mai sus.
Spalatul este, evident, foarte important deoarece indeparteaza praful si murdaria de pe vopsea, lasand-o curata, lucioasa si sanatoasa. Dupa parerea mea, o spalare corespunzatoare la intervale corecte este cel mai important serviciu din cadrul procesului de intretinere a vopselei. Este necesar nu doar sa mentinem vopseaua curata si fara contaminari, ci, de asemenea, sa constitue un precedent pentru polish, decontaminare si ceruire, toate acestea fiind necesare pentru conservarea vopselei. De exemplu, daca vopseaua nu este spalata suficient de des, poate deveni extrem de murdara, contaminata si zgariata. Totusi, in acelasi timp, chiar daca se intampla acest lucru, este necesara o spalare corecta si completa inainte ca vopseaua sa primeasca tratamentul corespunzator de intinerire de care are nevoie, prin decontaminare, polish si la ceruire. Deci spalarea este un pas obligatoriu atunci cand vine vorba de intretinerea finishului unei masini. Asa cum stim cu totii, uscarea corespunzatoare este o parte importanta din cadrul procesului de spalare si trebuie facuta absolut de fiecare data pentru a evita formarea de zgarieturi in vopsea.
Al doilea cel mai important serviciu este sealing-ul vopselei dupa spalare. Cred ca este al doilea cel mai important lucru deoarece protectia oferita nu este doar impotriva factorilor de mediu (soare, excremente de pasare, ploaie), ci este un real ajutor pentru oamenii care incearca sa intretina vopseaua (o suprafata ceruita sau care are aplicat sealant este mult mai usor de curatat, necesita mai putina presiune din partea persoanei care o curata, precum si alunecarea murdariei, a apei si a altor contaminari de pe suprafata). Acest lucru inseamna ca ceruirea sau aplicarea de sealant joaca un rol important in protejarea vopselei si aduce o contributie majora la procesul de intretinere a acesteia.
In sfarsit, consider ca decontaminarea si polishul merg mana in mana. Din cand in cand, unul dintre aceste doua servicii poate fi mai important si mai util decat celalalt, insa ambele sunt cele mai bune atunci cand sunt folosite impreuna. De exemplu, consider ca decontaminarea este un serviciu mai important, deoarece constituie un proces usor abraziv prin care vopseaua este decontaminata si fixata intr-o anumita masura. Decontaminarea este importanta pentru mine deoarece indeparteaza contaminari care, altfel, ar putea iesi la suprafata in mod aleatoriu in timpul spalarii si uscarii si ar putea produce zgarieturi grave. Pe de alta parte, polishul este necesar pentru a readuce vopseaua la viata, in mod special vopseaua veche si decolorata. In acest moment, suprafata vopselei trebuie indepartata pentru ca restul de vopsea ramasa sa poata fi curatata si intretinuta corespunzator. Asa cum stim cu totii, cateodata acest lucru este imposibil si nu putem face mare lucru in legatura cu vopseaua existenta.
Dupa parerea mea, detailingul interior si curatarea acestuia sunt complet separate de intretinerea exterioara si trebuie facute pe baza unui program diferit. Exista o multime de factori ce trebuie luati in calcul atunci cand vine vorba de curatarea interiorului, cum ar fi cati oameni calatoresc in mod obisnuit cu masina respectiva, exista copii in vehicul, pasagerii fumeaza, mananca, beau etc, etc. Voi explica pe scurt mai jos, insa, dupa cum puteti vedea, detailingul interior trebuie facut la intervale de la 1-2 saptamani la 2-3 luni!
Sa vorbim putin despre intervalele la care recomand sa fie facute serviciile mentionate mai sus.
Programul de spalare:
Consensul general este ca spalarea unui vehicul o data pe saptamana este cel mai bun interval. Desi sunt complet de acord cu acest lucru ca o regula generala, recomand intotdeauna ca spalarea sa fie facuta ori de cate ori este nevoie. Acest lucru inseamna intervale diferite pentru clienti diferiti, diferite masini si diferite tipare de condus. De exemplu, o persoana care merge zilnic cu masina cate 10-15 mile, intalneste cel mai probabil conditii de mediu care fac necesara spalarea masinii o data pe saptamana. Fie ca este vorba despre ploaie, excremente de pasare, polen, praf de pe strada, etc., masina va fi acoperita de contaminari si vopseaua va fi murdara. Pe de alta parte, cineva care are un garaj sau masina de weekend si care va scoate masina de 5-10 ori pe luna si de obicei in zilele cu soare, isi poate permite sa acumuleze putin praf de la fiecare tura si astfel sa spele masina o data, de doua ori pe luna.
Spun ca acest program poate varia in functie de necesitatile masinii deoarece zgarieturile sunt cauzate in special de catre spalare si uscare. Nu conteaza cat de atent isi fac treaba instrumentele de calitate, sau cat de bune sunt produsele si materiile prime utilizate in timpul procesului, spalarea si uscarea produc zgarieturi minuscule de tipul panzei de paianjen, care, in cele din urma, vor fi percepute de catre ochiul uman. Cateodata dureaza o luna, cateodata 6-8 luni, in functie de cate variabile sunt (calitatea produselor, tehnicile, duritatea vopselei etc.), insa vor aparea in cele din urma. Spaland intr-o medie de 1.5 – 2.5 pe parcursul unui an (insemnand ca spalarea se face uneori o data pe saptamana, alteori o data la 2-3 saptamani etc.), zgarieturile vor fi un pic mai mult tinute sub control decat atunci cand aceasta se face o data la 6-7 zile. Aceasta inseamna ca polishul va fi mai putin abraziv, pentru cei care simt nevoia sa isi polisheze masinile o data la cateva luni pentru a le mentine un aspect cat mai sanatos si a le pastra in cat mai mare siguranta.
Sugerez, de asemenea, ca masinile sa fie atinse cat mai rar posibil. De exemplu, daca cineva si-a spalat masina acum 4-5 zile si a fost soare, insa acum stie ca urmeaza sa ploua pentru 4-5 zile la rand, nu va dauna finishului sa il ploua un pic pentru cateva zile cosecutive, mai ales daca este bine protejat. In acest caz, spalarea masinii o data la 10 -14 zile este foarte OK. In acelasi timp, o persoana extrem de meticuloasa sau una care pur si simplu trebuie sa aiba masina curata in fiecare zi (un exemplu in constituie un client de-al meu care conduce o limuzina si o spala zilnic…da, ZILNIC), isi va spala masina astazi, o va scoate la plimbare si o va spala din nou maine. Dupa cum puteti vedea, exista o multime de variabile care pot influenta programul de spalare al unei masini, indiferent daca este vorba despre conditiile meteorologice sau despre atitudinea persoanei fata de pastrarea curata a masinii.
Acestea fiind spuse, as vrea sa fac un rezumat a celor spuse mai sus despre programul de spalare a unei masini: o data pe saptamana este bine, probabil ca cel mai bine, ca si interval pentru spalarea masinii. Asa cum am mentionat, cateodata masina va fi condusa in conditii meteorologice foarte bune si nu va avea nevoie de o spalare cateva saptamani, in timp ce alte dati, va fi bombardata de excremente de pasare si va avea nevoie de spalare in decurs de o zi, doua. Deci, in concluzie, spalarea saptamanala este un standard foarte bun de pastrat, insa fiti judecatorul propriu si spalati masina in functie de locatie, tiparul de condus si necesitatile simple. Indiferent de intervalul pe care il veti alege, intotdeauna folositi strict tehnici corespunzatoare si produse de calitate.
Programul de Ceruire
Ceruirea este un serviciu care va depinde de doua lucruri, locatie/mediu inconjurator si nevoia dumneavoastra de a mentina masina stralucitoare. Prin locatie ma refer la conditiile vremii la care este supusa masina si felul in care masina este mentinuta pe tot parcursul zilei. Toate celelalte lucruri fiind la fel, o masina care sta afara in soare in timp ce dumneavoastra lucrati 8 ore pe zi va avea nevoie de un strat de sealant sau ceara mai des decat o masina care este parcata intr-un garaj pe parcursul acestor 8 ore. Acelasi lucru este valabil si pentru o masina care vede foarte multa ploaie versus una care se afla intr-un mediu uscat. In legatura cu nevoia de a mentine masina lucioasa, ma refer la faptul ca spalarile dese ale masinii isi pun amprenta asupra sealantului in timp. Cu cat o spalati mai des, cu atat intervalul la care ii veti aplica sealant va fi mai mic. De asemenea, folosirea unor sampoane foarte concentrate va ajuta la indepartarea sealantului, asa ca folositi intotdeauna cantitatea recomandata/necesara. Daca masina este usor prafuita, o cantitate de 30 ml de sampon la 4 litri de apa functioneaza aproximativ de fiecare data. Pe de alta parte, daca doriti sa indepartati excremente de pasari sau gandaci de pe suprafata vopselei, nu va mai ganditi la durabilitatea sealantului si lasati sapunurile sa isi faca treaba in ceea ce priveste indepartarea contaminarilor, insa nu frecati cu nimic pentru a le indeparta deoarece veti crea zgarieturi de tip panza de paianjen. Acestea fiind spuse, am descoperit ca urmatoarele produse functioneaza perfect pentru mine si pentru clientii care locuiesc in aceeasi zona ca si mine. Atunci cand folosesc un sealant, cum ar fi Klasse Sealant Glaze sau Blackfire Wet Diamond (Chemical Guys JetSeal 109, Optimum Opti-Seal – Spray Sealant), clientii se intorc pentru o reimprospatare o data la 6-8 saptamani. Atunci cand folosesc o ceara cu carnauba, cum ar fi P21S Concours Carnauba Wax (Sonax PremiumClass Carnauba – Ceara Auto, Collinite 476s Super Double Coat Wax, Collinite 915 Marque D’Elegance, Smartwax Concours Paste Wax „All Natural”), clientii se intorc pentru un nou strat o data la 4-5 saptamani.
Asa cum am mai mentionat, exista multe variabile care pot determina cat de des masina trebuie protejata, insa, in general, am observat o protectie data de sealant de pana la 2 – 3 luni, iar protectia oferita de o ceara cu carnauba sa fie de la 1 la 2 luni.
Programul de decontaminare cu argila
Pur si simplu, decontaminarea trebuie facuta ori de cate ori este necesar si intotdeauna inainte de polish pentru a asigura o suprafata curata. Majoritatea clientilor mei fac o decontaminare o data, de doua ori pe an, in acelasi timp facand si un polish de intretinere dintr-un pas. Cu toate acestea, cateva dintre vehiculele pe care le intretin (inclusiv ale mele) sunt conduse sau parcate des/zilnic in apropierea sinelor de tren, ceea ce cauzeaza incorporarea contaminarilor in decurs de o luna sau doua. Pentru aceste masini fac ceea ce numesc detailing exterior standard, ceea ce include o decontaminare usora pentru a indeparta impuritatile si un polish dintr-un pas (cum ar fi Optimum Poli-Seal) pentru a indeparta micile zgarieturi lasate de decontaminare. Acest lucru asigura ca masina nu va deveni extrem de contaminata si va necesita un proces de detailing mult mai complex mai tarziu. Alte cateva motive pentru a decontamina ori de cate ori este necesar le constituie gudronul de pe sosele, stropirea caroseriei cu diverse substante de pe sosele etc.
Pe scurt, decontaminarea cu argila ar trebui facuta fie inainte de polish, fie ori de cate ori este necesar in functie de imprejurimi. De obicei, asta inseamna o data, de doua ori pe an, daca masina nu se afla intr-un mediu asa cum am mentionat mai sus, caz in care ar necesita decontaminari mai dese.
Programul de polish
In ceea ce priveste polisharea vopselei, aplic un polish usor (ceea ce inseamna un polish intr-un singur pas si folosesc produse ca Menzerna PO85RD sau Meguiar’s 205 cu un pad alb Lake Country) pentru toti clientii mei obisnuiti, o data, de doua ori pe an. De ce? In vreme ce polishurile si padurile utilizate intr-un proces de polish dintr-un singur pas variaza de la masina la masina, depinzand de duritatea vopselei, polishul usor pe care il aplic (LPD) este destul de agresiv pentru a indeparta zgarieturile usoare de tipul panzei de paianjen acumulate pe parcusrul unui an. Indepartand aceste zgarieturi, LPD va fi capabil sa niveleze vopseaua pana la punctul in care aceasta poate redeveni lucioasa si isi va arata adevarata culoare.
Ca si in cazul celorlalte servicii, exista diferite variabile de catre trebuie sa se tina cont. O asemenea variabila este grosimea vopselei. Am cativa clienti care au vopsele extrem de moi si, de obicei, din cauza unor lucrari foarte proaste anterioare, stratul de vopsea este foarte subtire. In acest caz, am posibilitatea de a face doar un polish usor al vopselei, chiar daca se intampla o singura data pe an, deoarece este mai bine ca masina sa traiasca cu zgarieturi decat cu o insuficienta a stratului de vopsea. Evident, la un moment dat zgarieturile devin mai adanci si trebuie umplute, insa un polish regulat usor ar trebui sa mentina starea vopselei intr-o forma buna si sa ii dea un aspect sanatos.
Este de la sine inteles ca un proces de polish trebuie sa aiba in spate o spalare si o decontaminare corespunzatoare, iar la final ar trebui sa fie insotita de un strat de sealant sau ceara pentru a proteja finishul.
Programul de detailing interior
Detailingul interior este extrem de important, insa adesea trecut cu vederea. Da, cu totii aspiram interiorul si stergem geamurile o data la cateva saptamani, insa extrem de multi oameni trec cu vederea lucrurile mici care se stabilesc pe restul suprafetelor din interiorul masinii. Pielea, precum si tapiteria textila sufera uzura zilnica, volanul este in mod evident cel mai folosit, iar aerisirile acumuleaza mult praf care ar trebui sa fie indepartat in mod regulat. Din acestea, dar si din multe alte motive, recomand clientilor mei detailing interior regulat. In mod obisnuit recomand ca un detailing interior amanuntit, incluzand tratamentul si reconditionarea pielii, sa fie facut odata, de doua ori pe an. Acest lucru inseamna ca fiecare crapatura este aspirata, stearsa si curatata. In cazul unor masini, acelora care vad zilnic copii de 3-4 ani, acest tratament ar trebui facut de 5-8 ori pe an. Insa, in cazul masinilor detinute de entuziastii tipici, cei care rar iau in masina chiar si un singur pasager, o data sau de doua ori pe an este suficient.
In afara de detailingul interior amanuntit, recomand o aspirare rapida, curatarea geamurilor, si stergerea pielii/plasticelor/bordului o data la 1-3 saptamani. Din nou, acest lucru depinde de nivelul de uzura al masinii, insa chiar si soferii care merg zilnic pana la servici si se intorc acasa, ar trebui sa faca acest lucru o data pe saptamana sau o data la doua saptamani. Un lucru de retinut atunci cand se face un detailing interior de baza, este acela de a introduce capatul aspiratorului intre scaune si de a sterge zonele greu accesibile, deoarece asta ar insemna mai putina murdarie de curatat data viitoare sau atunci cand se fac procese de detailing mai amanuntite.
Deci, pe scurt, un detailing interior amanuntit si foarte complex ar trebui facut cel putin o data sau de doua ori pe an in cazul unui vehicul cu o stare generala buna. Aceleasi vehicule ar trebui sa primeasca un detailing interior de baza o data la cateva saptamani, in scopul de a pastra lucrurile curate si de a pastra un aspect interior proaspat.
Ganduri finale
Asa cum am mentionat in repetate randuri in cadrul acestui articol, programele de detailing sunt diferite si variaza in functie de fiecare vehicul in parte. Programele pe care le-am descris mai sus functioneaza foarte bine pentru mine, insa as spune ca se refera in principal la pasionatii de masini care conduc aproape zilnic. Daca masina apartine “mamei unui jucator de fotbal”, atunci, in cele mai multe cazuri, va fi nevoie de un detailing mai complex decat orice am descris eu mai sus, asa ca este bine sa judecam fiecare masina individual.
Sper ca am fost de folos pentru cativa oameni si le-am dat macar o idee despre inceperea unor programe de detailing create de ei pentru masinile lor specifice.
Multumesc pentru lectura!
Autor: Ivan Rajic
Sursa: DetailedImage
Cookie-urile ne ajuta sa iti oferim servicii mai bune. Prin folosirea site-ului, confirmi ca esti de acord cu folosirea lor de catre Pro Detailing.