Folosirea corecta a argilei pentru decontaminare (claybar)

Ce este argila pentru decontaminare?

Pentru multi, tratamentul cu argila este un proces magic si misterios pe care doar detailerii profesionisti il pot practica. Acestia au auzit ca utilizarea argilei va indeparta contaminarile si va oferi un finish foarte neted, insa sunt reticenti in a o incerca. Desi exista cateva sfaturi importante de siguranta inainte de a o incerca, decontaminarea cu argila a masinii dumneavoastra se face foarte usor, iar repetarea procesului de cateva ori pe an va ajuta la mentinerea unui finish neted si curat. Sa abordam cateva aspecte cheie despre decontaminarea cu argila.

De ce decontaminare cu argila?

Suprafata autovehiculului tau este in mod constant expusa la contaminari din aer care se vor lipi de finish si vor provoca potentiale daune. Elemente ca praful de la placutele de frana, resturi industriale, reziduri produse de gandaci, gudron etc. Unele dintre aceste elemente pot fi corozive, vor incepe sa deterioreze stratul de la suprafata caroseriei si pot crea pete de rugina daca nu sunt indepartate in mod constant cu argila. Particule minuscule de metal (denumite in mod obisnuit praf feroviar) se vor incorpora in finish si vor arata ca niste pete foarte mici de culoarea ruginei, pete ce sunt extrem de vizibile mai ales pe masinile de culoare alba.

Spalarile obisnuite nu indeparteaza intotdeauna toate contaminarile de pe suprafata. Daca iti duci masina ocazional la spalatoriile fara atingere (NU iti duce masina la spalatorii care folosesc perii sau orice altceva care atinge suprafata…acesta este un alt subiect pe care il voi acoperi), vei observa ca va mai ramane o pelicula de murdarie pe suprafata. In timp, aceasta se va incorpora si singura metoda de a o indeparta este prin decontaminare cu argila. Prin frecarea batonului de argila de suprafata vehiculelor, particulele si contaminarile vor ramane prinse in argila, lasand un finish neted si proaspat. Decontaminarea cu argila nu previne doar daunele cauzate de aceste materiale corozive, ci ofera si o suprafata neteda care permite ca sealantul sau ceara sa adere mai bine.

Masinile noi au nevoie de decontaminare cu argila?

Da, categoric! O data ce masinile sunt construite, acestea sunt depozitate in loturi sau docuri care au o expunere mare la resturi industriale. Multe dintre aceste masini petrec mult timp in trenuri si camioane pentru a ajunge la destinatia finala. Este foarte obisnuit sa se gaseasca praf feroviar pe vehiculele noi. Recomand intotdeauna ca o masina noua sa fie cel putin decontaminata cu argila.

Cat de des ar trebui sa imi decontaminez masina cu argila?

Acest lucru depinde de o multime de factori, insa eu recomand o decontaminare de doua ori pe an. Masinile mele personale primesc o decontaminare imediat dupa ce iesim din iarna grea si inca una toamna, inainte a aplica sealantul pentru iarna. Daca locuiesti sau lucrezi intr-o zona in care masina este expusa constant la resturi industriale, atunci decontaminarea cu argila ar trebui facuta mai des.

Cum stiu daca masina mea trebuie sa fie decontaminata cu argila?

Atunci cand masina este uda, atinge cu degetele suprafata pentru a vedea daca simti zone mai abrazive. Daca da, atunci ceea ce simti sunt contaminarile care trebuie sa fie indepartate. O alta metoda este aceea de a folosi “metoda pungii”. Poti fie sa iti bagi mana intr-o punga de palstic, fie sa folosesti folie alimentara de plastic. Atinge apoi suprafata cu mana infasurata in punga si daca exista ceva care se prinde in plastic, atunci vei sti ca este nevoie de o decontaminare cu argila.

In ce consta procesul de decontaminare cu argila?

Mai intai, vei avea nevoie de argila si de un lubrifiant pentru argila bun pentru a proteja suprafata. Fara lubrifiere, argila nu va aluneca pe suprafata si va lasa reziduuri si zgarieturi fine. (OK, sfat important…foloseste o cantitate considerabila de lubrifiant pentru argila!).

Daca esti nou in ceea ce priveste decontaminarea cu argila, sau daca decontaminezi des si astfel ai deja o masina in stare buna, recomand folosirea unui baton fin de argila de la Vicont, Optimum, Chemical Guys (Smartwax), sau Sonax. Cu cat argila este mai fina, cu atat exista mai putine sanse de a zgaria finishul. Argila medie este utilizata pentru vehiculele mai puternic contaminate (masini care nu au fost decontaminate ani de zile) si prezinta un risc mai mare de a zgaria finishul. Este recomandata folosirea unei argile medii atunci cand suprafata este polishata dupa aceea. In ceea ce priveste lubrifiantul pentru argila, exista o multime de optiuni. Optimum No Rinse (ONR) sau Meguiar’s Last Touch Spray Detailer – Detailing Rapid este o alegere excelenta deoarece poate fi folosit pentru o varietate larga de nevoi (detailing rapid, lubrifiant pentru argila, spalare fara clatire, curatarea ramelor de usi etc). Doua dintre produsele mele favorite atunci cand am nevoie de un lubrifiant extrem de alunecos sunt Dodo Juice Born Slippy Clay Lube sau Optimum Quick Detailer and Gloss Enhancer.

Inainte de a incepe, vei vrea sa speli si sa usuci foarte bine masina, asa cum o faci in mod obisnuit. Acesta este singurul lucru care trebuie facut pentru a pregati suprafata inainte de decontaminare. Ia batonul de argila si imparte-l in 3 sau 4 bucati egale. Nu vrei sa folosesti o bucata prea mare deoarece, daca o scapi pe jos, trebuie aruncata! Trebuie sa ai intotdeauna cateva bucati de argila la indemana de rezerva.

Acum, ia o bucata si aplatizeaz-o in asa fel incat sa se poata tine usor cu trei degete.

Aplica pe sectiuni mici (24″ x 24″) astfel ca lubrifiantul sa nu apuce sa se usuce, si, de preferat, lucreaza la umbra. Pulverizeaza lubrifiantul pe suprafata. Daca ratezi o zona, lubrifiantul va aluneca in asa fel incat sa acopere toata suprafata.


Cu o presiune usoara, freaca argila de suprafata cu miscari de inainte si inapoi. Fa acest lucru intr-o singura directie, si nu cu miscari circulare. Ar trebui sa auzi si sa vezi cum argila prinde contaminarile pe masura ce aluneca pe vopsea. Asigura-te ca nu aplici o presiune prea mare, sau vei risca ca finishul sa ramana cu zgarieturi usoare (alt sfat important!).


Dupa cateva treceri ar trebui sa observi ca argila aluneca fara efort si nu vei mai simti sau vedea duritate in finish. Odata ce ai obtinut acest lucru, este timpul sa treci la urmatoarea sectiune. Daca exista o sectiune unde inca se simte duritate dupa cateva treceri, repulverizeaza lubrifiant pe suprafata pentru a te asigura ca argila aluneca usor. Vei vrea ca intotdeauna sa folosesti o latura curata a argilei pe vopsea, asa ca asigura-te ca inspectezi acest lucru des. Lucreaza pe portiuni foarte mici si intoarce argila pe portiuni proaspete. Dupa ce s-au murdarit ambele parti, impatureste argila de cateva ori, framant-o si reaplatizeaz-o pentru a te asigura ca lucrezi cu argila curata. Ar trebui sa verifici argila in permanenta pentru a te asigura ca pe suprafata acesteia nu exista bucati mari de resturi care pot dauna finishul.

In mod obisnuit, cele mai grave zone ale masinii vor fi suprafetele orizontale, partea din spate si zonele din spatele rotilor. Poti folosi argila si pentru a curata geamurile exterioare si jantele. Daca la finalul procesului de decontaminare, argila pare a fi puternic contaminata (decolorata semnificativ sau se simte dura la atingere), atunci arunc-o. In cele mai multe cazuri aceasta se poate refolosi, asa ca pentru depozitare recomand sa pulverizati peste argila lubrifiant si sa o bagati intr-o punga vidata. Nu lasa argila afara si expusa deoarece se poate usca si/sau colecta murdarie si reziduuri. Aici se poate vedea putina contaminare pe argila dupa ce am lucrat pe o portiune mica…a unui Corvette nou, tinut in garaj cu doar 1400 mile la bord!

Daca este prima data cand faci o decontaminare cu argila, ar trebui sa te astepti ca procesul sa dureze in jur de o ora. Dupa ce o faci de mai multe ori (si masina ta este deja destul de curata), vei putea sa rezumi cantitatea de timp la 30 de minute sau mai putin. Inca o data, daca scapi argila pe jos, arunc-o!

Dupa ce ai terminat de decontaminat masina si te-ai ales cu o suprafata noua si neteda, exista cateva optiuni pentru urmatorul pas. Unii spun ca masina ar trebui spalata din nou pentru a indeparta posibilele reziduuri lasate de procesul de decontaminare cu argila, iar altii spun ca acest lucru nu este necesar. Personal, imi place sa spal rapid masina dupa decontaminare pentru a fi absolut sigur ca toate reziduurile posibile au fost indepartate. Daca doresti sa polishezi cu masina, atunci suprafata este pregatita in urma procesului de decontaminare. Daca vrei sa polishezi de mana, un produs ca Dodo Juiceā€™s Lime Prime Pre-Wax Cleanser (pentru indepartarea defectelor usoare), sau Lime Prime Lite (non abraziv) va da suprafetei un luciu frumos si o baza buna pentru ceruire, sau Sonax PremiumClass Paint Cleaner.

Sau, in cele din urma, in acest punct poti trece direct la ceara sau sealantul tau favorit. Acum, ai invatat sa folosesti argila ca un profesionist si esti pe drumul de a mentine un finish din ce in ce mai frumos al masinii tale. Distreaza-te…Aceasta poza reprezinta finishul dupa spalare, decontaminare cu argila, aplicare de protectie si ceruire:

Autor: Todd Cooperider
Sursa: Detailed Image

Tag-uri:

0 Comments

You can be the first one to leave a comment.

Leave a Comment