Detailing de prin lume – Ferrari Challenge Stradale Rosso Scuderia

Introducere:

Incepe in primul rand cu un deja puternic Modena 360 ca o baza solida, creste-i puterea motorului de la 3,6l la V-8, pune-l la o cura de fibra de carbon si o dieta de titan, fa unele upgrade-uri semnificative pentru ambele frane si suspensii, si intr-un final adauga o multime de elemente de diferite stiluri si ramai cu unul din modelele mele preferate de Ferrari din toate timpurile….Challenge Stradale! Nu confundati Stradale cu un simplu makeover de 360 pentru ca este mult mai mult de atat.

Designerii Ferrari au ca scop cresterea semnificativa a performantei si a caracteristicilor de manipulare a variantei Stradale pentru a o face mult mai mult decat o masina demna de circuit decat 360 (iar 360 era deja minunata), iar asta este exacte ce au relizat. Motorul V-8 produce 425 cai putere, care va face ca acceleratia lui Stradale sa creasca de la 0-62 mph la 4.1 secunde, cu o viteza top de aproximativ 190mph. Pentru a valorifica toata puterea prima, Ferrari a echipat masina cu frane de carbon impresionante si cu suspensii usoare de titan. Desi Challenge Stradale este creat in principiu pentru utilizare stradala, pe circuit straluceste cu adevarat.

Desi au fost construite multe Ferrari marete inainte de acesta, iar stilul exterior a fost depasit de doua ori de 430 si acum de noul 458 Italia, este ceva cu acest Challenge Stradale care invoca o anumita pasiune pentru arta si pentru inginerie, pe care doar cei cu adevarat pasionati o inteleg. Stilul superb, atitudinea agresiva, felul in care se poate manipula pe circuit, franele si sunetul curat pe care il produce…inginerii de la Ferrari au dat lovitura cand au creat Challenge Stradale. Se vede cat de mult imi place aceasta masina?

Povestea:

Proprietarul acestei masini este un tip extraordinar, si este la fel de pasionat de masini (in mod special de Ferrari) asa cum vin. A avut mai multe modele de Ferrari inainte de acesta, insa imi puteam da seama cu usurinta ca astepta acest Stradale de ceva vreme! Acest vehicul a fost cumparat din California, si transportat de-a lungul tarii pana in Ohio. Deoarece proprietarului nu i-a fost livrata inca, a trebuit sa o trimita de pe coasta de vest direct la NJB Automotive, aici, in Columbus. Pentru cei care nu mi-au citit cateva dintre articolele precedente despre Ferrari, NJB este un centru service special pentru Ferrari (si Lamborghini), iar eu (Esoteric Auto Detailing) manageriez toate procesele de detailing si toate restaurarile de vopsea din cadrul facilitatilor acestora. Este o relatie nemaipomenita intre cele doua companii, si este o oportunitate extraordinara pentru clienti, din moment ce pot rezolva promele mecanice cat si pe cele de detailing intr-o singura vizita. Acum ca am facut o reclama nerusinata celor de la NJB, sa continui cu povestea…

Cand masina a sosit din California, proprietarul a condus doua ore si jumatate pana in Columbus pentru a o vedea coborand din camion, si pentru a discuta dorintele si nevoile sale. Acestea au fost : inlocuirea curelelor, inlocuirea anvelopelor si instalarea unui volan din fibra de carbon, si dea semenea restaurarea vopselii, a interiorului, a motorului si a suspensiilor.

Iata-o pe Stradale fiind descarcata la sosirea din California:


Masina inca avea o cantitate decenta de luciu, insa la o inspectie amanuntita se putea observa cu usurinta ca adevarata culoare era ascunsa de zgarieturile swirls. Am discutat despre solutii cu proprietarul si am decis sa redam adevarata conditie a acestei frumuseti la 90%-95% din original. La acel nivel, singurele defecte care ar mai ramane ar fi acelea care fie sunt prea adanci pentru a putea fi scoase , fie acelea care se afla in zone sensibile si ar putea prezenta probleme potentiale (langa margini sau pete subtiri). Exceptand zgarieturile swirls si defectele, proprietarul a fost de parere ca masina arata inca foarte bine (ceea ce era adevarat), dar l-am asigurat ca atunci cand o va vedea dupa, nu o va mai recunoaste ca fiind aceeasi masina. Este o mare diferenta intre a arata  bine si a arata extraordinar de bine.

Procesul de detailing:

Acum ca stii cate putin despre masina, despre proprietar si poveste din spatele intamplarii, sa trecem mai departe la partea de detailing in sine.

La fel ca la toate procesele de polish si de restaurare, primul lucru in ordinea zilei este acela de a pregati masina pentru polish. Acest lucru implica o spalare temeinica, pentru a elimina toate contaminarile bine intiparite si o uscare temeinica. Acum, cand este vorba despre spalat in general, nu numai ca iau toate masurile necesare pentru a ma asigura ca nu voi zgaria si eu masina, ci si fac tot ceea ce pot pentru a educa proprietarii masinilor cum sa isi spele singuri masinile pentru a mentine efectul de dupa procesul de detailing. De obicei, acesta este una dintre primele intrebari care mi se adreseaza: „Cum mentin masina in starea de dupa un proces de detailing pentru a putea arata la fel de bine?”.

Pentru cei care citesc pentru prima data un articol de-al meu despre un proces complet de detailing, pentru voi toti cei care  venite de pe F-Chart pentru a citi acest articol, dati-mi voie sa va subliniez cateva articole in mod special care trebuie neaparat citite daca vreti cu adevarat sa mentineti finisul masinii(masinilor) voastre. Ofer aceste informatii tuturor clientilor mei, si as vrea sa le impartasec cu fiecare dintre voi toti de asemenea. Show-ul din sezonul de vara se apropie cu pasi grabiti, asa ca asigurati-va ca ati salvat link-ul corespunzator acestui articol, sau linkurile de mai jos, in mod individual.

Cum poti spala corect masina (fara a cauza zgarieturi)
Metoda de spalat folosind Grit Guard
Cum sa intretii corect prosoapele din microfibra
Cum sa intretii corect manusile din blana de oaie
 

Rotile fiind scoase, am inceput procesul complet de detailing a zonei de rulare si a tuturor componentelor franelor si suspensiilor. Trebuie sa ai mare grija atunci cand lucrezi in jurul rotoarelor franelor de carbon, deoarece unele produse de curatare le pot deteriora. Avand in vedere acest lucru, am ales sa lucrez cu P21S Wheel Gel cu PH neutru in zona etrierelor, si cu P21S TAW in restul zonelor. Aceasta sarcina ia ceva timp, si este o treaba murdara, insa cand faci un proces de detailing la acest nivel, poti la fel de bine sa cureti, reconditionezi si protejezi aceste zone in acelasi timp. Poza de mai jos este dupa ce suspensia/frana au trecut printr-un proces de detailing complet.

Am terminat etapele de spalare si curatare, iar acum am ajuns la etapa in care lipesc banda adeziva pentru a proteja marginile, cusaturile si alte zone care ar putea fi deteriorate daca nu sunt protejate. Pentru aceasta masina in special, am folosit o cantitate uriasa de folie protectoare (3M Clear Bra sau Venture Shield) pe fata a masinii, inclusiv pe bara fata. Trebuie sa fii foarte atent in jurul marginilor foliei protectoare sau risti sa o deteriorezi sau sa o dezlipesti, sau cel putin sa lasati o gramada de reziduuri de la polish. Din aceasta cauza, este intelept sa investesti timp in lipirea unei benzi protectoare in jurul tuturor marginilor. Sigur, dureaza destul de mult timp, insa merita. Poti vedea cantitatea de banda folosita pentru acest Stradale in pozele de mai jos:

In interesul de a mentine un flux de lucru eficient in ceea ce priveste aceasta masina, ma reped la piele inainte de a incepe procesul de polish. Dupa o scurta inspectie, am observat ca aceasta piele neagra are cateva pete de luciu, indicand ca are o mare nevoie de o curatare si conditionare. Pielea, in starea sa naturala, are un aspect mat, si atunci, cand vedeti o pata de luciu (in special in zonele de uzura cum ar fi sezutul) este din cauza anumitor uleiuri, a transpiratiei sau a murdariei care s-a imbibat in suprafata si au devenit lustruite, ca sa spunem asa. Pentru a restaura luciul natural si catifelarea pielii, o aplicare completa de Leatherique era in meniu. Este un sistem compus din doua parti, in care in prima etapa (Rejuvinator Oil) este aplicat din belsug si apoi masat in piele cu mana. Acest stadiu profund de curatare si conditionare are nevoie de timp (cel putin 8 ore…insa eu de obicei il las 24 – 48 de ore), asa ca cel mai indicat ar fi sa incepi acest proces dimineata devreme, si in momentul in care ai terminat cu restul masinii, sa te intorci pentru a continua tratamentul cu Prestine Clean, cea de-a doua parte a acestui sistem. Din moment ce Ferrari vine cu un foarte frumos manual de utlilizare cu coperti de piele, aplic si acestora un tratament cu Leatherique pentru a le proteja si a le conserva cat mai bine. In fotografia de mai jos, poti vedea pielea inmuiata in Leatherique Rejuvinator Oil:

Acum ca procesul de curatare a pielii este in lucur, este in sfarsit timpul sa ma apuc de polish. Dupa inspectia cu lumini cu halogen, am putut vedea adevarata conditie a vopselii vechi de 6 ani de pe Stradale. Uitandu-te la pozele de mai jos, poti vedea ca este o cantitate moderata de zgarieturi tip vartejuri si cateva zgarieturi usoare, ceea ce nu este neobisnuit. Luand in considerare experienta mea in ceea ce priveste vopseaua de pe Ferrari, deja aveam o idee clara in legatura cu combinatiile de polish, pad-urile si instumentele de care as avea nevoie pentru a readuce la viata aspectul final al masinii. Acesta este momentul in care un detailer profesionist poate evalua cu adevarat nivelul de degradare si de a stabili o buna derulare a actiunii. Regula generala este aceea de a alege metoda cea mai putin agresiva pentru a obtine rezultatele asteptate, tinand cont de faptul ca protejarea stratului de la suprafata este intotdeauna o prioritate. Cu acest nivel de defecte si tinand cont de duritatea pe care o are vopseaua de pe Ferrai, am stiut ca este nevoie de o abordare mai agresiva in stadiul initial pentru a reduce stratul de vopsea atat cat vreau eu sa fie redus. De asemenea, masor incontinuu grosimea stratului de vopsea cu masuratorul meu de vopsea pentru a ma asigura ca fiecare portiune are o grosime suficienta pentru a putea lucra si pentru a monitoriza cat din stratul de suprafata este indepartat. Iata cum arata finishul sub lumina unei lampi cu halogen:

Cand maresti fotografia, puteti vedea chiar mai bine starea vopselii. Daca te uiti la prima fotografie in care masina era descarcata din camion, nu te-ai fi asteptat niciodata ca vopseaua sa arate asa.

Majoritatea masinilor Ferrari pe care le vezi sunt de o culoare numita Rosso Corsa. Aceasta masina este insa Rosso Scuderia, o culoare mult mai stralucitoare si vibranta. Imi place sa o numesc “rosu aresteaza-ma”. Cand este complet nivelata si polishata, aceasta culoare te lasa pur si simplu fara respiratie. Insa cand este acoperita de zgarieturi ca in poza de mai sus, i se schimba destul de mult aspectul.

Pentru etapa de compozitie, am ales sa folosesc Meguiar’s M105 pe un pad Lake Country Cyan Hydro-Tech, folosind de asemenea Porter Cable 7424XP. Pentru zgarieturile mai profunde am folosit acelasi amestec si acelasi pad, insa l-am folosit alaturi de un masina de polish Makita. Acum, cand te uiti la poza de mai jos, vei observa ca in partea de sus a usii, zgarieturile si vartejurile au fost complet indepartate, iar culoare a capatat de asemenea un alt aspect. Mai tarziu ma voi intoarce pentru a perfectiona vopseaua cu un polish final si cu un pad care ii va da chiar si mai multa claritate. Asa ca aceasta fotografie este facuta doar dupa primul polish.

Cam in acest moment al procesului de detailing, proprietarul a facut inca o lunga calatorie inapoi pentru a vedea daca se fac progrese (trecuse in jur de o saptamana de cand masina fusese trimisa). A dus cu el niste prieteni si cativa membri ai familiei, si i-am pus pe toti sa se uite cu lumina cu halogen…o portiune fusese lustruita iar cealalta imediat langa ea era inca zgariata. Se dadeau in fata si in spate uitandu-se la portiunea lustruita si apoi la cealalta, si nu puteau sa creada ca deja se vedea o diferenta atat de mare. Le-am spus sa astepte inainte de a trage vreo concluzie, pentru ca inca nu au vazut nimic. Masina inca mai avea o gramada de transformari de primit inainte de a face o inspectie critica.

Cele mai multe masini Ferrari sunt destul de dificile in timpul corectiei vopselii, pur si simplu din cauza tuturor curbelor, unghiurilor si a formei generale a masinii. Necesita mult mai mult timp decat ar necesita o masina “normala”. Cand lustruesti un Ferrari, trebuie sa nu te grabesti deoarece exista multe curbe in jurul carora trebuie sa manevrezi masina de polishat. OK, acesta a fost un sfat important, asa ca…sa trecem mai departe. Iata o alta poza inainte si dupa; de data aceasta a barei de protectie din spate. Deoarece toata lumea are tendita sa frece aceste zone intr-o maniera agresiva in timpul spalarii si uscarii pentru a urma forma barei, exista aproape intotdeaua zgarieturi mai profunde pe toata suprafata barii, dintr-o parte in cealalta. De multe ori aceste zgarieturi sunt prea adanci pentru a putea fi indepartate in siguranta, insa daca putem scoate majoritatea dintre ele, vor ajunge sa arata mult, mult mai bine dupa aceea.

Inainte:

Dupa:

Am gasit cateva defecte majore pe acoperisul masinii, asa ca a trebuit sa folosesc metode si combinatii si mai agresive pentru a imbunatati aspectul atat de mult cat mi-am dorit. Pentru cea mai mare parte a procesului am folosit o rotativa Makita, incepand cu un pad Megs 105/Cyan, un pad portocaliu Menzerna SIP, un pad Megs 205/Tangerine, si am terminat cu combinatia Porter Cable/Megs 205/Tangerine.

Personal, cred ca aceasta poza este prima candidata pentru un poster pentru cei care sufera de tulburarea obsesiv-compulsiva (stiu ca pot obtine un finish putin mai bun!). Dar apoi cand ma uit la forma pe care o am aici, ma intreb de unde o am. Respiratie controlata, o linie a vizualului, strangere usoara a declansatorului…Stiu, o am din formarea de baza de la Fort Skill, Oklahoma! Cine ar fi stiut ca timpul petrecut la poligon ma va pregati mai tarziu in viata pentru a da finisaje perfecte unor Ferrari.

Oglinzile din fibra de carbon au fost polishate pentru a indeparta zgarieturile si defectele usoare de asemenea. Aici folosesc masina Porter Cable, pad-ul alb si Meguiars M205. De asemenea, observati cum tin cu mana partea de sus a masinii de polishat, pantru ca mana mea sa constituie o bariera intre masina si stalpii masinii. In zone stramte cum este aceasta, vrei sa te asiguri ca nu loviti zonele care se pot sgaria usor cu masina de polish.

Oglinzile de carbon nu mai sunt zgariate deloc:

Panourile din carbon ale usilor se zgarie aproape la fel de usor ca vopseaua, asa ca vor fi polishate cu acelasi mix folosit si pentru oglinzi.

Dupa:

Acum am sa trec rapid prin restul procesului de polish. Pentru polishul final, am folosit Porter Cable impreuna cu pad-ul Tangerine Hydro Tech, si polishul final Meguiars M205. Acestea au facut o treaba foarte buna in curatarea petelor ramase si au readus o cantitate mare de luciu si claritate. Pentru a curata suprafata de orice uleiuri de lustruit sau reziduuri, si pentru a asigura o prindere buna a sealant-ului pentru o mai buna durabilitate, am folosit Chemical Guys Vertua Bond 408. Intregul proces dureaza doar 20-30 de minute atunci cand este aplicat cu PC-ul pe un pad negru (viteza 5), si se vede intr-adevar o diferenta in felul in care cat de bine sealantul sau ceara se armonizeaza cu suprafata.

Dupa ce am folosit CG Vertua Bond 408, am aplicat cu mana un strat durabil de sealant Optimum Opti-Seal. Acest sealant clar din cristal si polimeri va face sa arate bine si va proteja finisajul pentru 4-6 luni. In afara de cazul in care clientul isi doreste o aplicare lunara de ceara de inalta calitate, folosesc de obicei un sealant durabil.

Acum ca suprafata vopselii a fost finisata, am trecut la roti pentru a fi sigur ca sunt curatate si protejate de asemenea. Dupa curatarea temeinica a rotilor cu P21S Wheel Gel, le-am inspectat pentru a gasi acumulari de bitum, de cauciuc si de reziduuri ocazionale lasate de greutatea rotilor anterioare.


Felul in care am curatat contaminarile de pe roti este acela de a folosi o simpla lama de razuit din plastic. Indeparteaza in siguranta cel putin majoritatea impuritatilor lipite fara a strica suprafata rotilor.

Pentru reziduurile care au ramas, pulverizez putin Stoner’s Tarminator si las cateva momente sa topeasca/desprinda cauciucul/gudronul/adezivul inainte de a sterge. Dupa aceea, voi pulveriza putin P21S TAW pe roti pentru a indeparta orice reziduuri lasate de Tarminator, si pentru a pregati suprafata pentru aplicarea sealant-ului.


In final, am aplicat un strat de Optimum Opti-Seal pentru a proteja rotile si pentru a le face mai usor de curatat pe viitor.

Fetele rotilor sunt si acestea curatate.

Inainte de pune rotile inapoi, era timpul sa infrumusetez un pic si spatiul din spatele rotilor. Inca o data cu franele de carbon, trebuie sa fii foarte atent cu produsele tale. Observa ca eu am acoperit franele in timp ce am pulverizat Fade 2 Black in spatele rotilor.


Ne apropiem acum! Doar cateva zone ramase de aranjat dupa care putem face cateva poze de dupa.

Acum inapoi la interior. Am terminat de curatat pielea stergand reziduurile lasate de Rejuvinator Oil cu Prestine Clean. Am sters apoi suprafetele dure cu Meguiars Quik Interior Detailer, am sters bordul acoerit de piele alcantara utilizand aer comprimat si Stoner’s Invisible Glass si DI Accessories Mini Mop, pentru a putea ajunge in partea de jos a parbrizului, iar pedalele au fost curatate cu Meguiars APC+.

Interiorul dupa:

Interiorul usii din carbon polishat si dat cu sealant (luciul si reflexia acum!):

Manualul din piele al proprietarului tratat cu Leatherique:

Imaginile finale ale masinii Ferrari Challenge Stradale:

OK, esti gata pentru unele fotografii de dupa, acum ca acest proces de detailing de lunga durata este gata? Te-am lasat sa astepti suficient, asa ca sa incepem…Iti amintesti cum arata finish-ul in primele fotografii sub lampa cu halogen? Ce ai zice sa facem niste comparatii:

Aceste spatii au necesitat polish de mana, insa arata destul de bine!

Chiar daca bara fata este acoperita de o folie protectoare, tot am putut sa facem o buna corectie si sa scoatem putin luciu.

Ce ziceti de aceste luciu, profunzime si claritate?

Imi place cum se vede calutul pe capacul de la rezervor.

Din fericire am putut sa ma intorc cateva zile mai tarziu cand soarele era pe cer pentru a face cateva poze afara. Cateva dintre acestea chiar va vor face sa apreciati ascpectul acestui Stradale. Eu de fapt am o versiune imagine intreaga a acestei poze pusa ca background pe desktopul meu. Acum intelegeti ce am vrut sa spun cu “rosu aresteaza-ma”? Arata ca si cum ar merge cu viteza desi motorul este oprit…

Soarele nu minte cand este vorba de defecte in vopsea…si nu exista defecte aici!

Inca o data, exista inca o multime de claritate pe partea din fata, in ciuda faptului ca este infasurata intr-o folie clara.

Si in sfarsit…

Va multumesc tuturor pentru ca v-ati facut timp sa cititi acest articol, la fel ca si celelalte articole la care am facut referire. Pentru proprietarii de Ferrari in mod special, sper ca ati invatat cateva trucuri care functioneaza in ceea ce priveste restaurarea vopselii, precum si ceea ce este nevoie pentru a arata asa mult timp.

Nu vreau sa vorbesc in numele proprietarului, dar pot spune ca a fost de-a dreptul incantat de tot ceea ce am facut atat din punct de vedere mecanic impreuna cu NJB Automotive, cat si din punctul de vedere al detailingului impreuna cu Esoteric Auto Detail. Poate ca acesta va interveni si va lasa un comntariu mai jos. Cat despre voi ceilalti, nu ezitati sa intrebati sau sa lasati comantarii…

Multumesc!
Todd Cooperider

Autor: Todd Cooperider
Sursa: Detailed Image

Tag-uri:

0 Comments

You can be the first one to leave a comment.

Leave a Comment