Definitii cuvinte: compound, polish, glaze, produse de curatat vopseaua si ceara auto

Exista intotdeauna o confuzie cand vine vorba de cuvintele si termenii utilizati in industria detailing-ului auto si in pasiunile de aceasta natura. Un motiv ar fi faptul ca nu exista o organizare corespunzatoare in industria auto care sa reglementeze sau sa aiba o supraveghere atenta asupra limbajului utilizat in descrierea si comercializarea produselor destinate aspectului exterior al masinii. Producatorii, vanzatorii si distribuitorii acestor tipuri de produse isi numesc produsele asa cum doresc, indiferent de confuzia pe care o pot cauza sau de orice precedente istorice.

Judecati un produs in functie de actiunea acestuia, nu dupa numele de pe eticheta

Deoarece nu exista standarde universal acceptate pentru definitiile cuvintelor si termenilor utilizati in domeniul detailing-ului exterior al unei masini, practica si recomandarea mea catre ceilalti este de a nu judeca un produs dupa numele trecut pe eticheta, ci dupa functia pe care produsul respective o serveste. De exemplu, daca eticheta unui produs face referire la un polish, insa acesta actioneaza ca un sealant, atunci produsul respectiv este de fapt un sealant si nu un polish abraziv, in utilizarea istorica a cuvantului. Daca eticheta face referire la un glaze, insa produsul actioneaza ca unul care protejeaza vopseaua cu ajutorul unor ingrediente protectoare insolubile, atunci acesta este o ceara sau un sealant sau o variant hibrid a unei ceruri sau a unui sealant, si nu un glaze, in utilizarea istorica a cuvantului.

Iata lista celor mai commune cuvinte folosite in industria detailing-ului auto si incercarea mea de a crea cateva definitii standardizate ale fiecarui cuvant:

Aggressive Cut Compound
Medium Cut Polish
Fine Cut Polish
Ultra Fine Cut Polish
Non-Abrasive Glaze or Pure Polish
Pre-Wax Cleaner
Paint Cleaner
Carnauba Wax
Synthetic Paint Sealant
Hybrid Sealant/Wax
Paint Coating
Cleaner/Wax or AIO

Mai jos sunt cateva descrieri pentru fiecare categorie.

Aggressive Cut Compound (polish foarte abraziv)

O pasta sau un lichid foarte agresiv care utilizeaza un anumit tip de tehnologie abraziva pentru a taia sau a razui vopseaua. In lumea service-urilor auto, aceste produse sunt folosite pentru a elimina urmele lasate de slefuire. In lumea detailingului, acestea sunt utilizate pentru a indeparta defecte adanci de la suprafata, cum ar fi zgarieturi de tipul panzei de paianjen, zgarieturi adanci si pete lasate de apa. In functie de tehnologia abraziva si de metoda de aplicare si material, unele paste abrazive pot indeparta urme de slefuire de pana la #1000 granulatie. Bineinteles ca duritatea stratului de la suprafata este un factor important care afecteaza eficienta produsului si indepartarea defectelor de la suprafata. Din punct de vedere istoric, cu cat este mai abraziv polish-ul, cu atat va fi nevoie de mai mult polish pentru a restabili un finisaj fara defecte. Datorita progreselor majore care s-au facut in ceea ce priveste tehnologia abraziva, tendinta este aceea a compusilor foarte abrazivi care lasa un finisaj precum polish-urile medii sau chiar precum polish-urile cele mai fine.

In cele mai multe cazuri un compus agresiv trebuie urmat de un polish mediu sau fin pentru a finisa suprafata intr-un grad mai mare al calitatii decat rezultatul obtinut doar din polish-ul abraziv. Majoritatea pastelor de polish abrazive sunt produse dedicate in sensul ca functia lor principala este aceea de a smirghelui vopseaua. Din acest motiv, dupa compound, este necesara finisarea cu un polish mediu sau fin, si apoi aplicarea unui sealant. Majoritatea compusilor sunt solubili in apa, asa ca suprafetele pot fi curatate usor, (se dizolva cu apa si sapun), de pe suprafete si din crapaturi si fisuri.

Medium Cut Polish (polish mediu)

O pasta sau un lichid care utilizeaza un tip de tehnologie abraziva pentru a taia sau razui vopseaua, insa este mai putin abraziv decat un compus agresiv (compound). In functie de tehnologia abraziva si de metodele de aplicare si material, unele polish-uri medii pot indeparta urme de slefuire de pana la #2000 granulatie si pot produce un finish care sa nu mai aiba neaparata nevoie de inca un pas cu un polish fin. Duritatea stratului de la suprafata poate constitui un factor important care sa afecteze eficacitatea unui polish mediu in ceea ce priveste indepartarea defectelor de la suprafata. Cele mai multe paste de polish medii sunt produse dedicate in sensul ca functia lor principal este aceea de a slefui vopseaua. Din acest motiv, dupa pasul de polish-are sunt necesari si alti pasi care pot include un proces additional de polishare, in functie de rezultatele produse de polishul mediu si de asteptarile utilizatorului in ceea ce priveste finisajul. Trebuie folosit cel putin un sealant sau o ceara pentru protectia finishului.

Fine Cut Polish (polish fin)

O pasta sau un lichid care utilizeaza un tip de tehnologie abraziva pentru a taia sau slefui vopseaua, dar care este mai putin abraziv decat un polish mediu. In functie de tehnologia abraziva si de metodele de aplicare si material, unele polish-uri fine pot indeparta urme de slefuire de pana la #2500 granulatie si pot produce un finish care sa nu mai aiba neaparata nevoie de un pas aditional de polish cu o pasta ultra fina. Duritatea stratului de la suprafata poate constitui un factor important care sa afecteze eficacitatea unui polish mediu in ceea ce priveste indepartarea defectelor de la suprafata. Cele mai multe polish-uri fine sunt produse dedicate in sensul ca functia lor principala este aceea de a slefui vopseaua. Din acest motiv, dupa pasul de polishare sunt necesari si alti pasi care pot include un proces aditional de polishare, in functie de rezultatele produse de polish-ul fin si de asteptarile utilizatorului in ceea ce priveste finisajul. Trebuie folosit cel putin un sealant sau o ceara pentru protectia finisajului.

Ultra Fine Cut Polish (polish ultra fin)

O pasta sau un lichid care utilizeaza un tip de tehnologie abraziva pentru a taia sau slefui vopseaua, dar care este mai putin abraziv decat un polish fin. In functie de tehnologia abraziva si de metodele de aplicare si materiale, unele polish-uri ultra fine pot indeparta urme de slefuire de pana la #2500 granulatie. Duritatea stratului de la suprafata poate constitui un factor important care sa afecteze eficacitatea unui polish ultra fin in ceea ce priveste indepartarea defectelor de la suprafata. Majoritatea polish-urilor ultra fine sunt produse dedicate, in sensul ca functia lor principala este aceea de a slefui vopseaua. Din acest motiv, dupa aplicarea unui polish ultra fin, suprafata trebuie protejata cel putin cu un sealant sau cu o ceara.

Non-Abrasive Glaze / Pure Polish (glaze / polish non-abraziv)

Din punct de vedere istoric, termenul de glaze este folosit pentru a descrie o protectie a suprafetei, un lichid aplicat manual menit sa umple zgarieturile fine, creand in acelasi timp o stralucire profunda pe vopseaua proaspata. Este o categorie de produse folosite in atelierele de vopsitorie a caroseriilor, fapt ce nu va proteja vopseaua prin depunerea unui strat de bariera de lunga durata cu ajutorul unor ingrediente de protectie. Un glaze de acest tip este folosit in locul unei ceruri sau sealant deoarece nu va interfera in procesul de respirare al vopselei proaspete pentru primele 30 de zile de actiune. Functia acestei glazuri este de a ascunde zgarieturile produse de masina de polish, oferind in acelasi timp o uniformitate si un aspect de ceruire proaspata a vopselei, pentru a asigura satisfactia clientului. Dupa o actiune de 30 de zile, este normal sa se aplice un sealant sau o ceara suprafetei.

Ascunderea zgarieturilor

Exista o multitudine de motive pentru care se utilizeaza glazura pe vopseaua proaspata pentru a ascunde zgarieturile de tip panza de paianjen. Majoritatea service-urilor auto sunt orientate inspre productie si efectueaza un numar limitat de pasi de polish din cauza restrictiilor de timp si a rentabilitatii. Acest lucru ar include aparatele pentru compound cu burete din blana de oaie si masinile de polish, fie cu un pad de finish din spuma sau un pad de finish, ambii pasi utilizand masini de polish rotative. Rezultatele finale dau, in mod normal, o stralucire excelenta, insa cu zgarieturi de la masina de polish rotativa in vopsea, (numite si holograme), acestea pot fi vazute la lumina puternica. Glazura se aplica, de obicei, de mana pentru a umple si ascunde zgarieturile, deoarece aplicarea de mana este rapida si relativ eficienta atata timp cat zgarieturile sunt superficiale. Procedura de glazuire produce un finish pe care clientii il vor accepta in momentul in care isi ridica masina din service. Rezultatele sunt totusi inselatoare deoarece glazurile din service-uri sunt solubile in apa si se vor duce dupa cateva spalari sau dupa expuneri repetate in ploaie si atunci zgarieturile vor redeveni vizibile. Acesta este standardul si practica acceptate in industria service-urilor auto.

Nota: Deoarece nu exista reguli sau reglementari care guverneaza definitia cuvantului glazura, producatorii si comerciantii de produse de ingrijre a vopselei folosesc cuvantul glazura ca nume pentru toate tipurile de produse care nu sunt glazuri in sensul istoric al cuvantului. Cea mai comuna este utilizarea cuvantului glazura atunci cand se face referire la ceara sau sealant.

Paint Cleaner (produs pentru curatarea chimica a vopselei)

Un lichid, pasta sau crema care se bazeaza in principal pe agenti chimici pentru a indeparta contaminarile usoare sau impuritati ale suprafetei, pentru a restabili o suprafata curata si neteda ca parte a procesului de pregatire a vopselei pentru aplicarea de ceara sau sealant. Detergentii pentru vopsea sunt destinati curatarii usoare si nu au, in mod normal, scopul de a fi utilizati ca polish abraziv pentru a indeparta defectele profunde ale suprafetei.

Pre-Wax Cleaner (produs pentru inlaturarea stratului vechi de ceara sau sealant)

Similar sau la fel ca paint cleaner-ul. Majoritatea detergentilor folositi pentru a pregati suprafata inainte de ceara sunt produse complementare in sensul ca fac parte dintr-un sistem al unor marci in care un detergent este compatibil unui anumit tip de ceara sau sealant. Exista o compabilitate chimica sinergica pentru a asigura performanta maxima, spre deosebire de produsele care sunt in afara marcii. (Numai chimistul ar sti).

Ceara Carnauba

General definit de catre mase ca un produs care contine un anumit timp de substanta ceroasa naturala menit sa protejeze vopseaua in timp ce creaza un finish curat si lucios. Ceara Carnauba este cea mai comuna folosita ceara. Aceasta categorie a cerurilor traditionale se va consuma in conditii de uzura obisnuite, spalari repetate si expunere la mediu, si ar trebui reaplicata in mod constant pentru a mentine un strat protector pe suprafata vopselei.

Sealant sintetic

General definit de catre mase ca un produs care contine un anumit tip de componenta de protectie sintetice, menit sa protejeze vopseaua, creand in acelasi timp un finish curat si lucios. Perceptia din partea publicului este aceea ca un sealant este facut din polimeri sintetici, fara nici o substanta naturala ceroasa sau alte ingrediente de protectie. Consensul general printre pasionatii de automobile, este acela ca deoarece ingredientele de protectie sunt sintetice, un sealant va proteja mai bine vopseaua si va dura mai mult decat o ceara traditionala care insumeaza ingrediente naturale. Sealantul se va consuma in conditii normale de uzura, spalari repetate si expunere la mediul inconjurator si trebuie reaplicat in mod regulat pentru a mentine un strat protector pe suprafata vopselei.

Ceara/sealant hibrid

Desi majoritatea oamenilor cred ca cuvantul ceara auto se refera la o categorie de produse care utilizeaza ingrediente traditionale naturale pentru protectie si frumustete si cuvantul sealant se refera la o categorie de produse care utilizeaza polimeri sintetici pentru protectie si frumusete, adevarul este ca majoritatea produselor sunt un amestec atat de ingrediente naturale cat si de ingrediente sintetice, iar acestea sunt cerurile sealanti hibrid.

Ceruri si sealanti dedicati

Sunt ceruri si sealanti dedicati, caz in care fiecare produs se bazeaza de fapt fie pe ingrediente traditionale naturale, fie pe ingrediente sintetice, pentru protectie. Materialele de marketing sau etichetele vor arata, de obicei, aceste informatii, sau puteti contacta producatorul pentru a obtine declaratia lor oficiala in aceasta privinta. Exista multi factori care pot afecta durabilitatea unui sealant sau a unei ceruri, asa ca singura comparatie care are sens este atunci cand se face o testare utilizand controale stricte. In loc sa ne bazam ca o ceara sau un sealant sa dureze o anumita perioada de timp, o practica mai buna este aceea de a reaplica produsul pe vopsea la un interval regulat de timp si de a face acest lucru inainte ca produsul anterior sa se consume.

Beneficii si caracteristici individuale versus multiple

In masura in care conteaza, daca folositi un produs bazat pe un singur tip de ingrediente pentru protectie, atunci veti obtine beneficiile si caracteristicile acelui singur ingredient. Daca folositii un produs care utilizeaza mai multe tipuri de ingrediente pentru protectie, atunci veti obtine beneficiile si caracteristicile tuturor ingredientelor utilizate. In functie de calitatea chimiei din spatele formulei, produsele pot fi clasificate in doua categorii: clasa ce mai buna si cel mult mediocre. Acest lucru se aplica mai ales atunci cand reputatia numelui intra in joc, precum si expertiza chimistilor care au creat formula.

Paint Coatings (straturi bariera de protectie a vopselei)

General definit ca orice produs de protectie a vopselei care contine ingrediente sintetice de protectie, destinat sa adere permanant la vopsea, atat pentru a furniza un strat bariera de protectie, cat si pentru a crea un finish curat si lucios. Produsele valabile in aceasta categorie sunt considerate straturi de protectie permanente deoarece, precum vopseaua masinii, ele nu pot fi indepartate decat daca aveti intentia clara de a le indeparta sau le neglijati intentionat.

Definitia cuvantului permanent in contextul protejarii vopselei

Acest lucru este putin dificil deoarece din cauza naturii discutiilor de pe forumuri dintre tipuri de presonalitati care citesc fiecare cuvant ad-literam, in acest caz fiind vorba despre cuvantul permanent.

Citat:
Definitie luata de pe TheFreeDictionary.com

per•ma•nent

1.De durata sau ramas fara schimbari esentiale: “dorinta universala a omului pentru ceva permanent, de durata, fara umbra de schimbare” (Willa Cather).
2.Nu se asteapta sa isi schimbe starea, conditia, sau locul: o adresa permanenta; secretara premanenta a presedintelui.

In contextul la care ne referim, ca acoperire permanenta, inseamna ca o data ce stratul este aplicat corespunzator si lasat sa actioneze si sa se aseze, acesta nu se va desprinde prin uzura sau in conditii normale, precum spalarea atenta. Asadar, in acest context, un strat de protectie este permanent in aceeasi masura in care vopseaua de pe masina dumneavoastra este permanenta. Vopseaua de pe masina nu se va desprinde decat daca este smirgheluita, dizolvata chimic sau indepartata intentionat prin alte mijloace mecanice. In acelasi fel, straturile de protectie legitime nu se vor desprinde decat daca sunt smirgheluite, dizolvate chimic sau indepartate intentionat prin alte mijloace mecanice. Cerurile si sealantii traditionali se vor consuma in circumstante normale sau prin uzura normala, precum spalarile atente. Deci in contextul unei comparatii cu cerurile si sealantii traditionali, straturile de protectie sunt permanente.

Ceara cu ingrediente de curatare, numita si  AIO (all in one – toate in unul)

O ceara cu ingrediente de curatare sau ceea ce se mai numeste si AIO (toate in unul), este un produs dintr-un singur pas, formulat prin amestecul dintre detergenti chimici si, de cele mai multe ori, un anumit tip de materiale abrazive, plus un anumit tip de ingrediente pentru protectie care vor ramane atasate de suprafata dupa ce actiunea de curatare este incheiata si reziduurile sunt sterse de pe vopsea. Detergentii chimici si/sau combinatia dintre detergentii chimici si materialele abrazive vor indeparta defectele de la suprafata perecum oxidarea si murdaria acumulata de pe drum, ceea ce va restabili claritatea stratului de la suprafata pentru ca bogatia culorii sa straluceasca din nou. In acelasi timp, produsul va lasa in urma un strat de protectie prin utilizarea unor ingrediente fie naturale, fie sintetice, fie ambele, ceea ce va ajuta la protejarea vopselei de elementele daunatoare.

Ceara abraziva cu ingediente de curatare

Unele ceruri cu ingrediente de curatare au abilitatea de a indeparta defectele de suprafata precum zgarieturi, insa in ce masura depinde de cat de agresive sunt ingredientele abrazive din formula. Exista cateva ceruri cu ingrediente de curatare cu adevarat agresive, iar acestea sunt comercializate, in mod normal, catre industria de detailing in care detailerii vor o ceara cu ingrediente de curatare care sa anuleze, rapid si intr-un singur pas, ani de neglijenta.

Ceara din supermarket = Ceara cu ingrediente de curatare

Atunci cand mergeti la magazinele de piese auto locale, cele mai multe ceruri intra in categoria cerurilor cu ingrediente de curatare, deoarece sunt orientate catre persoanele obisnuite, iar acestea sunt persoane care conduc zilnic, ceea ce inseamna ca, de cele mai multe ori, masina pe care o conduc dintr-un loc in altul si inapoi este parcata afara. In timp, calitatea finishului se deterioreaza si, pentru a o restaura cu ajutorul unui singur produs, acesta trebuie sa ofere un anumit nivel al capacitatii de curatare sau actiune abraziva.

Un singur pas sau AIO (all in one – toate intr-unul)

O ceara cu ingrediente de curatare se refera, de asemenea, si la produsele dintr-un singur pas sau AIO. Termenii de ceara cu ingrediente de curatare, produse dintr-un singur pas sau AIO descriu acelasi lucru: un produs care va curata, polisha si proteja vopseaua intr-un singur pas.

Detailing de productie – Soferi de zi cu zi – Ceara de intretinere

Detailingul de productie

Cerurile cu ingrediente de curatare sunt norma pentru detailing-ul de productie pentru ca obiectivul in acest caz este acela de a restaura luciul vopselei de pe masini cat mai repede posibil pentru a maximiza profitul detailerilor sau atelierelor de detailing. Din acest motiv, majoritatea detailerilor nu vor sa faca o procedura compusa din mai multi pasi, ci o procedura compusa dintr-un singur pas, dar care acopera toate procesele: curatare, polish si protectie.

Soferii de zi cu zi

Cerurile cu ingrediente de curatare sunt o optiune foarte buna pentru soferii de zi cu zi, mai ales daca masinile acestora sunt parcate mare parte a timpului afara unde vopseaua se murdareste si este contaminata foarte usor. O ceara cu ingrediente de curatare de calitate va anula prejudiciile cauzate de expunerea constanta la elemente daunatoare si de uzura normala si va face acest lucru intr-un singur pas, ceea ce este o potrivire buna pentru majoritatea soferilor care vor sa isi faca singuri masinile si nu sunt interesati de un finish de showroom.

Ceara de intretinere

Unele ceruri cu ingrediente de curatare sunt formulate astfel incat sa fie usoare in capacitatea lor de curatare si, ca atare, constituie produse excelente de intretinere dintr-un pas pentru masinile mentinute in stare de la buna la excelenta. Datorita faptului ca acestea vor curata, polisha si proteja intr-un singur pas, multi oameni prefera sa foloseasca o ceara cu ingrediente de curatare usoara pentru a intretine finishul masinilor, deoarece se sar destui pasi si, astfel, se economiseste timp.

LSP Ready (last step protection)

Un termen utilizat pentru a descrie conditia vopselei ce urmeaza a primi un tratament cu ceara, sealant sau strat de protectie. Un finish al vopselei care este LSP ready, inseamna ca orice contaminari lipite de suprafata au fost indepartare si ca majoritatea defectelor profunde din suprafata care au putut fi scoase in siguranta, au fost eliminate, lasand in urma o suprafata predominant fara defecte care sa indeplineasca cerintele proprietarului masinii sau a detailerului in ceea ce priveste calitatea finisajul.

Produse de service sigure

Produsele care sunt sigure in service-urile auto sunt acelea care nu contin ingrediente care ar putea contamina o suprafata proaspat vopsita prin introducerea unor substante care vor cauza probleme de aderenta pe partile de caroserie ce urmeaza a fi vopsite. Orice ingredient sau substanta ce va crea tensiune de suprafata, va cauza probleme de aderenta, cea mai comuna problema despre care se vorbeste este Fish Eyes (Ochi de peste), care se refera la faptul ca un anumit tip de contaminari pe suprafata de caroserie previne aderarea vopselei si o forteaza sa se adune in jurul contaminarii, cauzand ceea ce arata ca un ochi de peste rotund si bulbucat.

Un exemplu simplu l-ar putea constitui faptul ca orice produs care cauzeaza ca apa sa se faca broboane pe suprafata, (cauzeaza tensiune de suprafata), va crea probleme de aderenta sau ochi de peste.
Produse de service sigure este de asemenea un termen alternativ pentru “fresh paint safe”. Acest termen se refera la orice produs care poate fi aplicat in siguranta peste vopseaua proaspata, (mai putin de 30 de zile de la aplicare), fara a se lipi de suprafata. Aceste produse tind a fi solubile in apa si tind sa includa ingrediente care pot forma o bariera de protectie pentru vopsea.

Cerurile, sealantii si straturile protectoare nu sunt produse recomandate a fi utilizate in primele 30 de zile de actiune ale vopselei proaspat aplicata. Majoritatea oamenilor nu ar fi de acord cu acest lucru deoarece mare parte a straturilor de vopsea sunt uscate prin catalizare chimica. In timp ce probabil ca acest lucru este adevarat, este intotdeauna cel mai bine sa se urmeze recomandarile producatorilor, deoarece ei isi cunosc cel mai bine produsele si, din cunostintele mele, nu exista niciun producator care sa aiba o declaratie oficiala in care se recomanda aplicarea unui produs de protectie inainte ca cele 30 de zile sa fi trecut.

Perioada de 30 de zile este data de varsta solventilor de evaporare din vopsea, cu ajutorul carora vopseaua se va usca, ramanand in strat subtire pe partile de caroserie.

Procesul de evaporare a solventilor din vopsea

Procesul prin care solventii si alti aditivi care sunt amestecati in vopselele auto ajung pe o suprafata unde se pot evapora.

 

Autor: Mike Phillips
Sursa: Autogeek

Tag-uri:

0 Comments

You can be the first one to leave a comment.

Leave a Comment