Ce cauzeaza zgarieturile tip panza de paianjen?

Vechea intrebare…Ce cauzeaza toate zgarieturile de tip panza de paianjen care se vad in vopsea la aproape toate masinile existente? Raspunsul cel mai scurt si simplu ar fi “tehnici improprii si produse inferioare”. Totusi, din experienta mea, raspunsul nu este deloc simplu deoarece exista numeroase etape in cadrul unui proces de detailing care ar putea cauza zgarieturi de tip panza de paianjen. In acest articol voi face referire la cateva dintre aceste etape si voi impartasi cateva tehnici simple pentru a evita asemnea rezultate.

In primul rand, pentru a clarifica, consider ca zgarieturile de tip panza de paianjen sunt toate zgarieturile usoare din vopsea, fie ca acestea sunt circulare, drepte sau pe diagonala. Acestea sunt zgarieturi usoare cauzate de diverse particule de mudarie care sunt plimbate de colo colo pe vopsea fara suficienta lubrifiere si cu mijloace incorecte. Asa cum voi explica mai jos, aceste zgarieturi de tip panza de paianjen pot fi cauzate de persoana care face detailing prin diverse procese, incepand cu…

Spalarea

Spalarea este unul dintre procesele cele mai responsabile pentru crearea zgarieturilor de tip panza de paianjen. Indiferent daca utilizam mijloace de spalare vechi, din bumbac, sau manusi de calitate ca Chemical Guys Washh Mitt Extra Thick Premium – Manusa Blana Oaie, razuim intotdeauna vopseaua intr-un anumit grad. Acest lucru inseamna ca si cu cele mai grijulii metode si produse, vom incepe intr-un final sa vedem zgarieturi de tip panza de paianjen. Depinde de noi cat de repede dorim sa vedem acele zgarieturi. Alegerea produselor si a instrumentelor corespunzatoare constituie un plus urias in reducerea posibilitatii de a crea zgarieturi in timpul procesului de spalare, asa ca o manusa din blana de oaie va face o diferenta dramatica fata de un burete cumparat dintr-un magazin local, mai ales decat cel folosit intr-o spalatorie in care o spalare costa 5 dolari. Manusile de spalat de calitate au tendinta de a retine mai bine murdaria si sa permita o lubrifiere mai mare atunci cand se curata vopseaua, ambele lucruri fiind foarte importante in mentinerea zgarieturilor la distanta. Pe de alta parte, o manusa de spalat care nu retine apa/murdaria foarte bine are tendinta de a presa murdaria in vopsea si de a nu oferi suficienta lubrifiere in timpul procesului de curatare, rezultatul fiind zgarieturile usoare. Situatia cea mai rea este creata de spalatoriile locale de masini care utilizeaza manusile pentru sute de masini zilnic, asa ca daca scapati mai usor la inceputul zilei cand manusile nu au vazut foarte multe masini, pe seara masina dumneavoastra ar putea pleca de la o asemenea spalatorie intr-o stare destul de proasta. Pe scurt, spalarea este procesul in timpul caruia incep sa se vada zgarieturile usoare, asa ca este imperios necesar sa fiti cat mai meticulos posibil si sa utilizati instrumentele, produsele si tehnicile corespunzatoare pentru a tine departe masina de zgarieturi pentru o perioada cat mai mare de timp.

Pentru aceia dintre dumneavoastra care se intreaba cat timp dureaza pana apar zgarieturile de tip panza de paianjen, mi-as dori sa va dau un raspuns concret. Realitatea este ca, avand in vedere ca folositi cele mai bune produse si instrumente disponibile, ar ajuta mai mult daca lacul vopselii este unul ceramic, si nu unul moale. In acest caz, va dura ceva mai mult timp pana sa incepeti sa vedeti urme de zgarieuri in vopsea, undeva de la 4 – 6 luni sau chiar mai mult. Pe culori mai inchise, mai ales atunci cand este vorba de culoarea negru, caz in care lacul este extrem de moale, zgarieturile probabil ca vor aparea dupa cateva luni sau ceva de acest gen, in functie de cat de des este spalata masina si cat de tare se murdareste periodic. Indiferent de culoare, va puteti astepta la zgarieturi ocazionale din cauza prafului neobservat din greseala, insa daca este ingrijita corespunzator, masina dumneavoastra nu ar trebui sa arate niciodata atat de rau precum arata 99,99% dintre masinile de pe carosabil din ziua de astazi. Pentru referinta, o experienta personala a mea implica un Ferrari 458, culoarea albastru deschis, cu lac destul de moale inca din august 2011. Intre spalarile pe care eu insumi le-am efectuat acestei masini si spalarile o data pe saptamana sau o data la doua saptamani efectuate de catre proprietar, masina a acumulat doar 4-5 zgarieturi usoare in vopsea.

Uscarea

Din experienta mea, dupa spalare, uscarea este urmatorul cel mai responsabil pas in crearea de zgarieturi. De fapt, spalarea este in esenta cea mai importanta parte a uscarii, deoarece, daca masina nu este spalata si curatata corespunzator, procesul de uscare va avea ca rezultat cateva zgarieturi prin plimbarea pe vopsea a murdariei ramase. Presupunand ca masina a fost spalata corespunzator, in timpul uscarii este imperios necesara folosirea unor produse si a unor tehnici potrivite pentru a pastra suprafata vopsita cat mai lipsita de zgarieturi posibil. Prosoapele mai ieftine si de calitate mai slaba au tendinta de a se intari dupa doar cateva spalari, lucru care duce la o absorbtie necorespunzatoare si, deci, la posibile zgarieturi. Presiunea si tehnica sunt, de asemenea, foarte importante. Presiunea trebuie sa fie extrem de usoara sau chiar inexistenta, este suficient doar sa tineti prosopul lipit de vopsea pentru ca acesta sa isi faca treaba. In ceea ce priveste tehnica, singura modalitate de a elimina complet riscul de a se crea zgarieturi este utilizarea unei metode de absorbire prin tapare. Altfel, stergerea vopselei, chiar si cu o presiune infima, poate crea zgarieturi daca intra ceva sub prosop. De fiecare data cand lucrez la o masina, imi place sa utilizez un prosop Smartwax Smart SuperDryer – Prosop Uscare Auto si prefer metoda de absorbire a apei prin tamponare. Acest lucru asigura faptul ca am fost pe cat posibil de meticulos in cadrul procesului de uscare si astfel am evitat cat am putut eu de mult aparitia unor zgarieturi in vopsea.

Decontaminarea

Procesul de decontaminare in sine este foarte abraziv si majoritatea oamenilor nu realizeaza ca acesta poate crea usor zgarieturi in vopsea. Zgarieturile sunt extrem de compatibile cu argila in cazul in care patrunde o bucata de murdarie intre aceasta si vopsea. In acelasi timp, decat daca vopseaua nu este foarte tare si este necesara folosirea a foarte mult lubrifiant, argila va lasa aproape intotdeauna urme de zgarieturi, prin simplul sau contact cu vopseaua. Acest lucru nu este atat de rau incat sa fie nevoie de un polish dupa decontaminare, insa pentru aceia care vor pur si simplu sa decontamineze si apoi sa ceruiasca, cea mai buna solutie este o argila mai putin agresiva si lubrifiere din plin!

Ceruirea

Cand spun acest lucru clientilor mei, de obicei raspunsul este “Serios? Ceruirea poate crea zgarieturi?”. Un raspuns simplu ar fi Da! Motivul pentru care aceasta intrebare este pusa foarte des este faptul ca oamenii nu asociaza ceruirea cu zgarieturile datorita faptului ca masina a fost deja complet spalata si curatata. Cu toate acestea, ceruirea poate, cu siguranta, crea zgarieturi in timpul aplicarii si/sau a procesului de indepartare. Motivul este acela ca unele ceruri, in special cele vechi care contin carnauba, sunt extrem de greu de aplicat si mai ales de indepartat, necesitand exercitarea unei mici presiuni in timpul stergerii pentru o indepartare completa. Dupa cum va puteti imagina, pe o masina cu o vopsea moale va fi mult mai usoara crearea de zgarieturi in cadrul acestui proces de indepartare a cerii. De asemenea, multi pasionati nu realizeaza cat de mare este presiunea exercitata in timpul stergerii, din cauza faptului ca sunt extrem de concentrati. Din acest motiv, recomand intotdeauna ceruri care sunt usor de aplicat, cum ar fi P21S 100% Carnauba Wax si Pinnacle Souveran Paste Wax, sau sealanti ca Smartwax SmartSealant 473ml – Protectie Vopsea Auto si Blackfire Wet Diamond. Toate aceste produse pentru protectie sunt extrem de usor de aplicat si presiunea exercitata in timpul stergerii este aproape inexistenta, rezultand in minimalizarea sau chiar eliminarea riscului de a se crea zgarieturi.

Prelatele

Aceasta este un subiect de care ma lovesc cu multi dintre clientii mei noi. Acestia isi tin masina acoperita cu o prelata in timpul iernii si incep sa vada zgarieturi la scurt timp dupa aceea, zgarieturi care devin din ce in ce mai profunde pe masura ce timpul trece, rezultand intr-o necesitate ca masina sa treaca printr-un proces de polish in primavara. De ce? Din cauza faptului ca isi acopera masina intr-o zi, o scot la o plimbare, apoi o aduc inapoi acasa si o acopera din nou. Asa ceva nu trebuie facut! Nu conteaza cat de moale, scumpa sau de incredere este prelata, aceasta va crea zgarieturi daca acopera o masina care nu a fost spalata inainte. Chiar si un drum de 10 minute pana la magazinul din colt si inapoi va lasa particule de praf pe vopsea, si atunci cand prelata este pusa pe masina, aceasta nu face decat sa traga particulele de praf peste vopsea, rezultand, inevitabil, in crearea unor zgarieturi. Pe vopselele foarte dure, acest lucru poate sa nu creeze zgarieturi o perioada, insa in cazul vopselelor negre moi, masina va arata cu adevarat oribil. Asa ca, spalati-va masina ianinte de a o acoperi cu prelata SI asigurati-va ca prelata este perfect curata pe interior pentru a evita formarea zgarieturilor.

Stergerea prafului

Stergerea prafului este un subiect tabu pentru multi dintre detinatorii de autovehicule. Exista cateva stergatoare de parf inalt recomandate care fac treaba buna in orice caz si sunt altele care nu fac altceva decat sa plimbe praful dintr-o parte in alta. Eu recomand curatarea masinii cu o manusa in timpul spalarii. Motivul pentru aceasta este faptul ca stergatoarele de praf pot crea mai usor zgarieturi prin faptul ca acesta este tras intr-o parte si alta in incercarea de a agata particulele de praf. Daca trebuie sa folositi un stergator, va sfatuiesc sa il pastrati tot timpul curat si sa il utilizati pe cat mai delicat posibil.

Stergeri de tip detailing rapid

Acestea sunt unele dintre cele mai slab promovate procese si produse din industria detailingului. Exista numeroase produse pentru detailing rapid, produse vandute de catre diferiti fabricanti care ii incurajeaza pe detinatorii de masini sa pulverizeze pur si simplu produsul pe vopsea si apoi sa il stearga pentru obtinerea de protectie si a unui luciu fantastic. Ceea ce nu iti spun acesti producatori este faptul ca, odata cu luciul si protectia, vin si semnele in vopsea si zgarieturile. Proces similar, insa mai rau decat stergerea prafului, un proces de detailing rapid este acela in care praful si murdaria sunt impinse in vopsea cu ajutorul unui prosop. Asa cum va puteti imagina, daca exista o cantitate semnificativa de praf in vopsea, mai ales in vopseaua moale, un produs de detailing rapid si un prosop pot crea cu usurinta zgarieturi. Acest lucru se face in mod regulat in cazul evenimentelor de tip concurs, asa ca, ironic, masinile se distrug in acelasi timp in care sunt expuse ca si opere de arta mecanice. Pentru a nu se intampla acest lucru, recomand evitarea tuturor proceselor de tip detailing rapid, exceptand cazurile in care se fac dupa o spalare temeinica sau o ceruire, deci atunci cand vopseaua este curata. Altfel, se garanteaza aparitia zgarieturilor in timpul acestor procese.

Daca este necesar un proces de detailing rapid, recomand utilizarea initaiala a produsului Optimum No Rinse (1L) – Spalare fara clatire pentru curatarea vopselei si pentru obtinerea unui luciu suplimentar. Aceasta recomandare este bazata pe experienta mea cu un client mai vechi a carui masina era stearsa cu produse de detailing rapid de 4-5 ori pe zi, in fiecare zi! Facea acest lucru pentru a avea o masina curata, lucioasa, insa, asa cum va puteti imagina, rezultatul era un polish o data la cateva luni. De fiecare data vedeam masina acoperita cu zgarieturi, asa cum ma asteptam, asa ca i-am recomandat inlocuirea produsului pe care il utiliza cu ONR. Urmatoarea data cand am vazut masina, dupa o luna si jumatate de stergeri zilnice cu ONR, zgarieturile erau prezente 50-60% din totalul rezultat cu celalalt produs, asa ca, in mod evident, ONR a functionat mult mai bine.

Cam asta este totul pentru moment. Ca intotdeauna, va multumesc ca ati citit acest articol si sper ca v-a placut!

Autor: Ivan Rajic
Sursa: DetailedImage

Tag-uri:

0 Comments

You can be the first one to leave a comment.

Leave a Comment